Menu

wtorek, 29 kwietnia 2014

kopiec kreta

Mój synek miał  iść do swojego najlepszego kolegi ze spóźnionymi życzeniami urodzinowymi.  Postanowiłam, że upiekę  na tą okoliczność jakiś malutki  torcik. Uznałam, że  kopiec kreta będzie idealny.  
Przepis pochodzi stąd. Ponieważ miał to być  mały torcik, upiekłam biszkopt  w  tortownicy 24 cm. (po wystudzeniu wycięłam  mniejsze koło). Jednak kremu wystarczy spokojnie na biszkopt upieczony w większej tortownicy.  Zmniejszyłam ilość bananów z dwóch do jednego.




 przepraszam za jakość ale zdjęcie zrobione komórką 




Składniki:

  • 5 jajek
  • 3/4 szklanki cukru
  • 2/3 szklanki mąki pszennej (tortowej)
  • 1/3 szklanki kakao


Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.

Mąkę i kakao wymieszać, przesiać.


Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania stopniowo dodawać cukier, dalej ubijając. Dodawać po kolei żółtka, nadal ubijając. Mąki wymieszać, przesiać i delikatnie wmieszać do ciasta.









Tortownicę o średnicy 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia (samo dno), nie smarować boków.  Wyłożyć ciasto. Piec w temperaturze 160 - 170ºC około 30  minut (lub dłużej, do tzw. suchego patyczka).









Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, z wysokości około 60 cm opuścić je (w formie) na podłogę. Odstawić do uchylonego piekarnika do ostygnięcia. Całkowicie wystudzić.

Przeciąć tak, aby spód biszkoptu miał co najmniej 2 i pół cm.  Wierzch pokruszyć. Z podstawy biszkoptu odciąć brzeg na szerokości 2 cm. (wyciąć koło o 2 cm mniejszej średnicy).

Krem:
  • 300 ml śmietanki 30%
  • 250 g serka mascarpone
  • 2 łyżki cukru pudru (można pominąć)
  • 1 op. śmietan fiks (można zastąpić 2 łyżeczkami żelatyny rozpuszczonej w 1/3 szklanki wrzątku i wystudzonej) 
  • 2 duże banany (ja dałam jednego dużego banana pół na spód i drugą rozgniecioną połowe do masy)        
  • 1 tabliczka mlecznej czekolady (starta na tarce o drobnych oczkach) (pominęłam)
Śmietanę ubijać z cukrem, pod koniec ubijania dodać serek mascarpone, oraz śmietan fiks lub żelatynę. Dodać rozgnieciony banan.

 Dodatkowo:
  • 3 łyżki masy kajmakowej  lekko podgrzanej. 
  • poncz z 1 cytryny i 1/3 szklanki wody z 1 łyżką cukru pudru. 

Złożenie.

Składać w tortownicy!

Biszkopt ułożyć na paterze, nasączyć ponczem i nałożyć na niego kajmak. Rozsmarować. Odcięty kawałek biszkoptu nałożyć na kajmak tworząc rancik naokoło ciasta (niepotrzebny kawałek pokruszyć).
Do środka ranciku na karmelu nałożyć pokrojonego banana. Boki (rancik) skropić ponczem. Na tak przygotowany spód nałożyć krem tworząc kopułkę.  Delikatnie zdjąć tortownicę i jeszcze raz wygładzić krem. Posypać ciasto okruszkami i udekorować zielonymi listkami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz