Menu

środa, 22 kwietnia 2015

Bażant w limonkach

Robiłam już dzika, przyszła kolej na bażanta. W kuchni lidla znalazłam przepis na bażanta w limonkach. Stwierdziłam, że może być ciekawie  i zrobiłam. Zawsze to jakaś odmiana :).




Składniki:

  • 1 bażant w całości
  • 50 ml oliwy z oliwek
  • 1 łyżeczka tymianku
  • 4 limonki
  • 4 cebule
  • 50 g szynki szwarcwaldzkiej
  • 150 ml białego wina
  • 100 ml śmietany 18%
  • 60 g masła
  • 1 łyżka cukru
  • sól
  • pieprz
  • 1/2 pęczka natki pietruszki

Przygotowanie

Oliwę z oliwek mieszamy z sokiem wyciśniętym z 1 limonki. 1 cebulę obieramy i kroimy w piórka, dodajemy do oliwy razem z tymiankiem. Przyprawiamy do smaku solą i pieprzem.
Gotową marynatą nacieramy oczyszczonego bażanta, obkładając go pokrojonymi piórkami cebuli. Zawijamy w folię spożywczą i wkładamy na noc do lodówki.
Następnego dnia zamarynowanego bażanta przyprawiamy solą i pieprzem, obkładamy plasterkami szynki i obwiązujemy kuchennym sznurkiem( użyłam wykałaczek). Wkładamy do głębokiego garnka. Dodajemy 40 g masła i smażymy na małym ogniu z dwóch stron, aż się przyrumieni. Dodajemy wino i czekamy, aż alkohol wyparuje. Następnie dodajemy pozostałe cebule pokrojone w ćwiartki oraz podlewamy bażanta 200 ml wody. Przykrywamy garnek pokrywką i trzymamy na ogniu około 40 minut.
Pozostałe masło rozpuszczamy na patelni, dodajemy cukier oraz przekrojone na pół limonki (miąższem do dołu). Gdy limonki się skarmelizują, przekładamy je do garnka z bażantem i gotujemy jeszcze 5 minut. Po tym czasie wyjmujemy bażanta z garnka i przekładamy na półmisek. Do sosu dodajemy śmietanę i gotujemy, aż sos zacznie gęstnieć.Przyprawiamy do smaku solą, pieprzem i posiekaną natką pietruszki. Bażanta podajemy z otrzymanym sosem.

wtorek, 7 kwietnia 2015

Zapiekanka z mięsem mielonym i makaronem przepis 2

Na blogu już była zapiekanka z makaronem i mięsem mielonym, i  tak nam takie połączenia zasmakowały, że znowu zrobiłam taką zapiekankę na obiad tylko tym razem wersja jest troszkę bogatsza w składniki. Przepis znaleziony tu.





SKŁADNIKI na 4 -5 osób:

  • 300g makaronu świderki lub rurki
  • 500g mielonego mięsa wieprzowego
  • przyprawy do mięsa: sól, pieprz,
  • papryka ostra mielona (1łyżeczka)
  • zioła prowansalskie (1 łyżeczka)
  • 2 cebule
  • 300g pieczarek
  • 1 czerwona papryka
  • 1 żółta papryka
  • 3 łyżki ketchupu pikantnego
  • 200g żółtego sera
Makaron ugotować na półtwardo, odcedzić. Cebulę pokroić w kostkę i zeszklić na patelni.
Dodać mięso mielone, przyprawić i na koniec dodać ketchup – całość przesmażyć

i odstawić.Pieczarki pokroić w plasterki, podsmażyć. Paprykę pokroić w paski, również podsmażyć.

W naczyniu do zapiekania układać warstwami:
  • ugotowany makaron
  • mięso mielone z cebulą
  • pieczarki
  • papryka

SOS:
  • 250 ml śmietanki 18%
  • 3 łyżki majonezu
  • 3-4 ząbki czosnku
  • sól, pieprz, 1 łyżeczka ziół prowansalskich.

SOS:
Śmietankę wymieszać z majonezem, dodać wyciśnięte ząbki czosnku, przyprawić solą i pieprzem, dodać zioła prowansalskie - wymieszać.
Zalać sosem zapiekankę, posypać startym żółtym serem posypać delikatnie ziołami prowansalskimi.
 

Piec ok. 15 - 20 min. w 180 stopniach.

poniedziałek, 30 marca 2015

kotlet schabowy z porem i marchewką

Moja siostra już dawno robi tak schabowe, przyszła i pora na mnie :). Jest to fajna wariacja na nudne już dla mnie  kotlety schabowe. Jeśli jeszcze nie próbowaliście, koniecznie spróbujcie :)) Polecam !


Składniki:

  • 3 duże kotlety schabowe
  • 6 łyżek ketchupu
  • 3 łyżki majonezu
  • 1 por
  • 2  marchewki
  • sól
  • pieprz
  • olej

Instrukcja wykonania:

  1. Kotlety rozbić tłuczkiem. Mięso oprószyć solą i pieprzem.
  2. Pora pokroić w krążki - tylko białą jego część.
  3. Marchew obrać i zetrzeć na tarce o małych oczkach.
  4. Na każdym kotlecie rozsmarować 1 łyżeczkę ketchupu , posypać porem, posmarować ½ łyżki majonezu i posypać marchewką.
  5. Piec 40-45 minut w temperaturze 170°C. 

Smacznego :)

piątek, 6 marca 2015

Kostka alpejska

Dawno mnie nie było, pochłonęła mnie nowa pasja, a mianowicie decoupage :) więc mój dom teraz pełen skrzyneczek, farb, pędzli. Jednak obserwuje durszlak i mikser i jak wypatrzę ciekawe ciasto dodają do obserwowanych i tam sobie czeka, aż mnie najdzie ochota na upieczenie :). Tak było właśnie z ciastem kostka alpejska.Kakaowy biszkopt przełożony dżemem z czarnej porzeczki oraz obłędną masą w skład której wchodzą między innymi kajmak i bezy. Ciasto to na pewno zagości jeszcze nie raz na moim stole. Polecam !



Składniki na biszkopt (ok. 28 porcji):

  • 4 jaja
  • ⅓ szklanki gorzkiego kakao
  • ⅓ szklanki mąki
  • ½  szklanki cukru
  • 1 łyżeczki kawy Inki lub kawy rozpuszczalnej
  • ½ łyżeczki proszku do pieczenia

Dodatkowo:
  • do nasączenia:  3 łyżki soku z cytryny + 3 łyżki rumu 
  • do posmarowania: 250 g dżemu z czarnej porzeczki wymieszanego z 2 łyżkami soku z cytryny i 2 łyżkami rumu

Prostokątna forma o wymiarach około 25 cm x 38 cm posmarować kawałkiem masła i wyłożyć papierem do pieczenia. Piekarnik nagrzać do 170˚C.
Oddzielić żółtka od białek. Kakao z mąką, kawą, proszkiem do pieczenia wymieszać i przesiać. Białka ubijać na sztywna pianę i stopniowo dodawać cukier. Kiedy masa będzie lśniąca i sztywna kolejno dodawać żółtka. Całość ubijać razem jeszcze około 3 minut, tak aby powstała gęsta puszysta piana. Dodać kakao z mąką (najlepiej w 2 partiach) i delikatnie wymieszać, żeby piana nie opadła. Ciasto wyłożyć do formy, delikatnie wyrównać wierzch i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec przez 20 minut. Biszkopt wyjąć z piekarnika i ostudzić.
Skropić sokiem z cytryny i rumem. Posmarować dżemem z czarnej porzeczki wymieszanym z sokiem cytrynowym i  alkoholem.

Składniki na krem:
  • 1 puszka (533 g) masy kajmakowej (krówkowej)
  • 250 g masła
  • 5 łyżki ajerkoniaku
  • 2 łyżki bardzo mocnej kawy (1 łyżeczka kawy + 1łyżeczka Inki – rozpuszczone w dwóch łyżkach wrzątku)
  • 250 – 300 g gotowych małych bezików

Bita śmietana:
  • 1000 g zimnej kremówki
  • 5 łyżek ajerkoniaku
  • 4 łyżki soku z cytryny + 2 łyżki wody
  • 2 łyżki żelatyny

Do dekoracji:
  • 50 g gorzkiej czekolady ( ja dałam kakao)
Masło ubić mikserem na puszysta, białą masę. Stopniowo dodać ajerkoniak i kawę. Do ubitego masła dokładać po łyżce masy kajmakowej cały czas ubijając. Gotową masę wymieszać z pokruszoną bezą i wyłożyć na biszkopt na warstwę dżemu. Dokładnie wyrównać powierzchnię.

Żelatynę namoczyć w 4 łyżkach soku z cytryny i 2 łyżkach wody, odstawić na kilka minut. Rozpuścić napęczniałą żelatynę w kąpieli wodnej i odstawić, aby lekko ostygła. Zimną kremówkę  ubić na sztywną pianę. Do przestudzonej żelatyny dodać ajerkoniak, 2 - 3 łyżki śmietany i wymieszać, przełożyć do pozostałej śmietany i krótko zmiksować. Wyłożyć na krem z bezą i wyrównać powierzchnię. Na wierzch zetrzeć czekoladę. Placek wstawić do lodówki.
 
Smacznego :) 
 

środa, 21 stycznia 2015

Kebab

Miałam straszną ochotę na kebab, nie miałam jednak ochoty wychodzić z domu :),lenistwo wygrało hehe. Pewnego dnia wpadli znajomi i wymyśliliśmy, że sami sobie zrobimy kebaby w domku :).
Poszukałam w necie i znalazłam o tu fajny przepis no i tak powstał naprawdę bardzo dobry kebab. Polecam !!





Składniki na ok 7-8 kebabów:

CIASTO
-1/2 kg mąki
- 3 łyżki oleju
-pół kostki drożdży (50g)
-łyżeczka soli
-250ml ciepłej wody

SOS
-majonez (ok 100ml)
-ketchup (5-6 łyżek)
- duzy ząbek czosnku
- jogurt naturalny mały 150g

DODATKI WARZYWNE
-kapusta pekińska
-pomidor duży
-ogórek zielony
-cebula

MIĘSO :
- 3 filety z kurczaka.
-przyprawa do gyrosa w proszku
- przyprawa do grilla i szaszłyków

 Wykonanie:

CIASTO:
mąkę,sól, woda z rozpuszczonymi drożdżami i olejem wyrobić na ciasto (żeby dobrze odchodziło od reki) - zostawić na ok 30 min żeby wyrosło.
po 30 min podzielić ciasto na 6 większych lub 8 mniejszych kawałków ( wedle uznania) i robimy placki .
Pieczemy ok 7 min w temp 210-220 st.


SOS:
łączymy wszystkie składniki wraz z posiekanym drobno czosnkiem. (sos lepiej zrobić pierwszy ponieważ najlepszy jest jak się przegryzie)

DODATKI WARZYWNE:
wszystko pokroić wedle uznania.

MIĘSO :pokroic cześć w kostkę część w paseczki i podsmażyć z przyprawami.



Chlebki na kebaby po wyciągnięciu z piekarnika przekroić (nie całe żeby się nie rozpadły na dwie częsci) posmarowac sosem, pierwsze nałożyć na dolną cześć kapustę, mięsko, cebulę oraz resztę :).


Rada: po upieczeniu wszystkie kebabki wyciągnąć nie zostawiać w piekarniku ponieważ stwardnieją nie nie będa dobre.SMACZNEGO !

wtorek, 13 stycznia 2015

Kurczak po włosku z makaronem

Kolejna propozycja fajnego obiadu, który na pewno jeszcze nie raz zrobię , przepis znaleziony o tu.

Składniki na 2 porcje:
  • pojedyncza pierś z kuczaka (ok. 200-250g)
  • zielone oliwki z pastą paprykową (co najmniej 10 sztuk)
  • obrane suszone pestki słonecznika (mała garstka)
  • 1 duży pomidor
  • 1 opakowanie serka mascarpone (150-200 g)
  • makaron ok. 300g (kolanka, muszelki itp.)
  • oliwa do smażenia
  • sól
  • pieprz
  • natka pietruszki
  • ząbek czosnku

Ugotować makaron według przepisu na opakowaniu.

Pierś z kurczaka umyć, pozbawić nieładnych fragmentów i pokroić w cienkie paski.
Pomidora obrać ze skórki i niedbale rozdrobnić. Oliwki podzielić na połówki lub ćwiartki.

Pokrojoną pierś z kurczaka podsmażyć na niedużym ogniu na rozgrzanej oliwie, mieszając od czasu do czasu, aż mięso nabierze delikatnie złocistego koloru.

Do kurczaka dodać oliwki i pestki słonecznika, smażyć przez chwilę i połączyć z  pokrojonym pomidorem. Dusić na małym ogniu aż pomidor rozpadnie się, a nadmiar sosu odparuje.

Wymieszać z przeciśniętym przez praskę, rozgniecionym nożem lub drobno posiekanym czosnkiem oraz serkiem mascarpone.

Gdy serek rozpuści się, a sos nabierze luźnej konsystencji, zdjąć patelnię z ognia. Wsypać posiekaną natkę pietruszki, doprawić danie pieprzem i solą oraz ulubionymi ziołami. Podawać z makaronem. Przestudzony sos na powrót gęstnieje.

sobota, 10 stycznia 2015

Zapiekanka z makaronem i mięsem mielonym

Powrót po dłuższej nie obecności, zderzenie z szarą rzeczywistością i domowymi obowiązkami ehh. Trzeba było szybko wymyślić obiad dla rodzinki i tak, aby najmłodsza moja latorośl też zjadła :) padło na zapiekankę z makaronem i mięsem mielonym znalezioną o TU.


 


Składniki na 3 porcje:
  • 250g ulubionego makaronu
  • 300g mięsa mielonego z łopatki wieprzowej
  • 1 puszka pomidorów krojonych ( dałam przecież pomidorowy)
  • 1/2 cebuli
  • 1 jajko
  • 100ml śmietanki 30%
  • mozzarella
  •  bazylia, oregano, inne ulubione przyprawy
  • sól, pieprz
Makaron gotujemy al dente w osolonej wodzie. Odsączamy go z wody. Cebulę drobno siekamy, mięso podsmażamy z cebulką na patelni. Dodajemy pomidory (przecier) oraz bazylie i oregano, doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Do naczynia żaroodpornego nakładamy makaron, na wierzch podsmażone mięso z sosem, pokrojoną mozzarellę i znów makaron i ewentualnie na wierzch mięso- jeśli wystarczy. Całość zalewamy rozmąconym jajkiem ze śmietanką. Wstawiamy do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na ok. 20 minut.