Menu

środa, 3 kwietnia 2013

Tort czekoladowy

Święta święta i po świętach :) u mnie to pieczenie świąteczne było z lekka zakręcone miałam do upieczenia 5 tortów ( 3 urodzinowe i 2 bezowe dla rodzinki). Z lekka bałam się, że nie zdążę zaprzęgłam więc mojego męża do pomocy ;) Na pierwszy rzut poszedł tort dla kolegi na 80 urodziny jego taty.Tort miał być czekoladowy, taki więc zrobiłam :). 

Upiekłam dwa biszkopty jeden jasny i jeden ciemny. Z jasnego biszkoptu wykorzystałam dwa blaty i z ciemnego również dwa.Oczywiście był to mój wymysł ;) można upiec tylko jeden biszkopt i zrobić tort z 3 blatów. 




Składniki na biszkopt jasny na tortownicę 27 cm:
  • 8 jajek,
  • 225 gram cukru,
  • 55 gram mąki ziemniaczanej,
  • 144 gram  mąki pszennej

Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania stopniowo dodawać cukier, dalej ubijając. Dodawać po kolei żółtka, nadal ubijając. Mąki wymieszać, przesiać i delikatnie wmieszać do ciasta.
Tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia. Boków formy niczym nie smarować, papierem wykładamy tylko dno. Wyłożyć ciasto. Piec w temperaturze 160 - 170ºC około 30 - 40 minut (lub dłużej, do tzw. suchego patyczka).
Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, z wysokości około 60 cm opuścić je (w formie) na podłogę. Odstawić do uchylonego piekarnika do ostygnięcia. Całkowicie wystudzić.Przeciąć biszkopt na 3 blaty.

Składniki na biszkopt ciemny na tortownicę 27 cm:
  • 8 jajek,
  • 225 gram cukru,
  • 144 gram  mąki pszennej,
  • 2 łyżki kakao.
Mąkę i kakao wymieszać, przesiać.
Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodawać partiami cukier, łyżka po łyżce, ubijając po każdym dodaniu. Dodawać po kolei żółtka, nadal ubijając. Do masy jajecznej wsypać mąkę z kakao. Delikatnie wmieszać do ciasta, szpatułką, by składniki się połączyły a masa piankowa nie opadła.Tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia (samo dno), nie smarować boków. Delikatnie przełożyć ciasto. Piec w temperaturze 160 - 170ºC przez około 35 - 40 minut lub do tzw. suchego patyczka. Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, z wysokości około 60 cm upuścić je (w formie) na podłogę lub blat. Odstawić do uchylonego piekarnika do wystudzenia. Wystudzony, przekroić na 3 blaty.

Uwaga: biszkopt kakaowy lubi rosnąć z górką dlatego należy go po wyjęciu z formy odwrócić do góry nogami.

Składniki na masę czekoladową:
  • 5 jajek,
  • szklanka cukru ( można dać więcej),
  • cukier waniliowy,
  • 2 kostki masła,
  • 200 gram czekolady ( ja dałam 100 gorzkiej i 100 mlecznej),
  • spirytus lub wódka wedle uznania (ja dałam około 50 ml)
 Ponadto:
  • konfitura wiśniowa
Jajka (w całości) wbić do blaszanej miski razem z cukrami i ubić je na parze. Ubijać  mikserem na wysokich obrotach. Masa jajeczna powinna podwoić objętość, stać się jasna, puszysta i gęściejsza, ważne żeby była ciepła. Odstawić  do przestudzenia.

Rozpuszczamy czekoladę w kąpieli wodnej.

Masła  ucieramy do białości mikserem i dodajemy do niego rozpuszczoną czekoladę. Następnie powoli dodajemy przestudzoną masę jajeczną, a na końcu dodajemy alkohol.

 Polewa kakaowa z żelatyną:
  • 4 łyżki cukru 
  • 2 łyżki śmietany
  • 3 łyżki kakao ( lub mniej - zależy jak kto lubi )
  • 6 dkg masła 
  • 1 łyżeczka żelatyny
Do ozdoby:
  •  u mnie starta czekolada,
  • lukrowe róże (samodzielnie wykonane)
Żelatynę zalać niewielką ilością zimnej wody. Resztę składników zagotować. Gdy żelatyna napęcznieje podgrzać ją w tej wodzie do całkowitego rozpuszczenia (można w mikrofalówce na średniej mocy - dosłownie chwilkę) i dodać do reszty masy. Wymieszać dobrze i wystudzić.
Polać ciasto. Udekorować do woli.

Wykonanie:

Na paterze ułożyć pierwszy z blatów biszkoptowych u mnie jasny i posmarować go częścią kremu czekoladowego. Na jego górę położyć ciemny blat biszkoptowy, posmarować konfiturą wiśniową i przykryć kremem czekoladowym. Na nim położyć jasny blat biszkoptowy, nałożyć krem  i przykryć ciemnym blatem biszkoptowym który smarujemy konfiturą wiśniową i przykrywamy kremem czekoladowym.Wierzch i boki posmarować pozostałym kremem. Wierzch polać polewą czekoladową. Boki tortu obsypać startą czekoladą. Schłodzić w lodówce.

Smacznego :-).


4 komentarze:

  1. witam. Mam pytanie dotyczące ubijania jajek na parze. Czy to znaczy ze trzeba je postawic w misce nad gotujacą wodą??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. W garnku powinna znajdować się wrząca woda, którą cały czas lekko podgrzewamy tak żeby woda parowała.Na garnku stawiamy miskę z jajkami i cukrem, tak by nie dotykała powierzchni wody i ubijamy.

      Usuń
  2. Witam, Chciałam uiec tort jedynke dla mojej córki na roczek. Czy te propocje składników na biszkopt wystarcza na blache o wym. 25x36.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biszkopt jest z 8 jajek więc spokojnie na podaną blachę wystarczy.

      Usuń